قاب های خالی

دایرة المعارف (دانش نامه ) ایرانیکا

کاری سترگ و کارستان


گفتگوی مهرانگیز رساپور با دکتر احسان یارشاطر درباره‌ی " ایرانیکا "  Iranica  کلیک کنید

بخش هایی از مصاحبه ی رساپور با دکتر یارشاطر:

 ... م : آقای دکتر یارشاطر، پروژه‌ی بسیاربزرگ شما که هدف آن تألیف دانشنامه‌ای جامع برای فرهنگ و تمدن ایرانی در تمامی گستره‌ی تاریخی و جغرافیایی آن است، با پشتکار و کوشش بی‌مانند شما اکنون به جایی رسیده است که می‌توان آن را پروژه‌ای موفق دانست که به نیمه‌ی خود نزدیک می‌شود و می‌توان امیدوار بود که به پایان برسد. شما در آغاز چند سال برای اتمام آن پیش‌ بینی می‌کردید و حالا، به برآورد شما، چند سال به پایان آن مانده است؟

ی : درآغاز تصور می‌کردم که «دانشنامه‌ی ایرانیکا» در هشت جلد بزرگ پایان خواهد پذیرفت. بعد که «ایرانیکا» شروع به انتشار کرد معلوم شد دامنه‌ی کار بسیار وسیع‌تر ازآن است که تصور می‌کردم و امروز گمان نمی‌کنم که به کمتر از چهل جلد به انجام برسد. علت این تفاوت این است که سابقه‌ای برای چنین اثری وجود نداشت و درآغاز نمی‌شد درست حدس زد که چند مجلد لازم خواهد بود.

م : به نظر شما، آیا دانشنامه‌ی ایرانیکا تا کنون توانسته است همه‌ی دست آوردهای ایران ‌شناسی را در خود منعکس کند؟

ی : «ایرانیکا» تا جایی که به چاپ رسیده و تا جایی که علاوه بر آن در اینترنت انتشار یافته خوشبختانه توانسته است آخرین پژوهش‌های ایرانشناسی را در معرض استفاده‌ی خواستاران قرار بدهد. سابقاً «ایرانیکا» فقط به صورت مجلداتی که مقالات آن تابع ترتیب الفبائی است منتشر می‌شد. امّا از سه سال پیش «ایرانیکا» برنامه‌ی دیگری نیز در پیش گرفته که تکمیل «ایرانیکا» را به صورت فوق‌العاده‌ای تسریع می‌کند. و آن انتشار مقالات بدون رعایت ترتیب الفبائی، بلکه با رعایت اهمیت مطالب و وجود دانشمندانی که از عهده‌ی تألیف آنها برآیند است. این برنامه اکنون بیشتر وقت و بودجه‌ی «ایرانیکا» را به خود تخصیص می‌دهد. بطوری که از هر ده مقاله‌ای که امروز دعوت می‌شود اقلاً هشت مقاله از این مقوله است و یک یا دو مقاله با رعایت ترتیب الفبائی. البته مقالات اینترنت نیز بتدریج و به نوبت به طبع خواهد رسید، امّا استفاده‌ی از آنها خیلی زودتر از طریق رجوع به سایت «ایرانیکا» یعنی www.iranica.com که فعلاً به رایگان در اختیار همه قرار دارد میسر است.

...

نظرات 4 + ارسال نظر
عباس دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:14 ق.ظ

یه هرمزگانیکا هم ما لازم داریم . یاعلی

لاتیدان دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:42 ب.ظ http://latidan3.blogsky.com/

درود
درایران که بزرگ ترین گستره فارسی زبان است از لحاظ دسترسی چه طور میشه از این دانشنامه استفاده کرد؟

حسین شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:42 ق.ظ

روز زبان مادری را به شما وتمام ایرانی زبانان دنیا تبریک میگویم.

عاطفه پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:22 ق.ظ http://bia2dolab.blogfa.com/

سلام بر جنوبی با غیرت
آیا میدانید از آداب و فرهنگ جنوب تنها 30 درصد باقی مانده است؟و 70 درصد مابقی ار بین رفته اند؟
در این راستا جمعی از دانشجویان قشم تصمیم به حفظ و انتشار آداب و رسوم جنوب گرفته اند . از شما جنوبی با فرهنک تقاضا میشود در این راه ما راهمراهی کنید . و کد اسلایدر ما را در قسمت کد های جاوا اسکریپ وبلاگ خود قرار دهید و ما را لینک کنید تا همه در این راه سهیم باشند.

این کد اسلایدر وبلاگم هست میتونید در قسمت کد ها ی جاوا اسکریپت وبلاگت قرار بدی .خیلی ممنون



<!-- Pic Slider by www.1abzar.com --->
<script src="http://1abzar.ir/abzar/tools/slider2/?no=3&play=1&w=165&h=285&id=clhf2rvvv4ww6im&max=3&ct=1&kc=BBBBBB&kadr=3"></script><div style="display:none"><h1><a href="http://www.1abzar.com">&#1575;&#1587;&#1604;&#1575;&#1740;&#1583;&#1585;</a></h1></div>
<!-- Pic Slider by www.1abzar.com --->

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد