درخت زندگی

فیلم تحسین شده  درخت زندگی به کارگردانی ترنس ملیک و بازیگری شان پن و برد پیت محصول 2011 آمریکا و برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن.



درخت زندگی فیلمی است به شدت تصویرگرایانه که مجموع کلام آن به به بیش از یک صفحه نیز نمی رسد. فیلمی با مضمون خلقت و سرگشتی انسان. شخصیت ها بیشتر نگران اعمال خود هستند تا درستی آن. در واقع فیلمی که نحوه بیان آن به شعری سینمایی می رسد. ترنس ملیک گرچه از فوق ستاره ها بهره برده، همان گونه که خود در معدود مصاحبه هایش اشاره نموده: بازیگران در واقع همانند عنصر رنگ برای نقاش هستند که از چینش و ترکیب درست آن زیبایی حاصل می شود. شان پن در مصاحبه ای درباره فیلم عنوان کرده که: ملیک متنی که بر احساسات شما تاثیر بگذارد در اختیار شما قرار نمی دهد، بلکه شما باید آن را بسازید. شان پن با وجود حضور مختصر اما تاثیر گذار در این فیلم از آن نوع بازیگری که منجر به دستیابی به جوایز اسکار بوده پرهیز کرده و بیشتر یادآور سکانس هاس سرگشتگی وی در فیلم رودخانه مرموز است. پن حضور خود را اندک ولی به یاد ماندنی می داند.


ریچار برودی منتقد فیلم مجله نیویورکر درخت زندگی را فیلمی در حمایت زندگی دانسته .

برابر کتاب پیدایش درخت زندگی در باغ بهشت قرار دارد. که برخی آن را به سرچشمه ی حیات نیز تفسیر می کنند. شاید ترنس ملیک به موضوع درد جاودانگی که دغدغه ی همیشگی بشر بوده اشارتی دارد.

برد پیت بازی تیپیک همیشگی هالیود پسند را کنار نهاده و بیشر سعیش در نمایش شخصیتی معمولی است. دوربین ترنس ملیک آگاهانه در هیچ صحنه ای جذابت ها مردانه و زیباییش را به تصویر نمی کشد.



ترنس ملیک کارکردگان کم کار و گزیده کاری است که پنجمین و آخرین فیلمش بعد از سی و هشت سال کارگردانی در سینما به انجام می رسد.  شروع حضور شان پن در صحنه ی بیدار شدنش در آسمان خراش اولین تصویر سازی ملیک در زمان حال می باشد. Badlands  داستانش در دهه سی و چهل میلادی رخ می دهد.  روزهای بهشت در اوایل شروع قرن بیستم، خط قرمز باریک در سال های جنگ جهانی دوم و دنیای جدید مرثیه ای است برای سرخ پوستان در قرن ها پیش.

اگر منتظر فیلم جدید ترنس ملیک بوده اید دیدن آن را به شما توصیه می کنم. فیلمی که بیش از دو ساعت شما را در اوج نگه می دارد.

 



نظرات 2 + ارسال نظر
saeed شنبه 23 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:50 ب.ظ

همان طور که گفتم: یکی از واقعی ترین فیلم هایی که تا به حال دیده ام. هرچند ممکن است تعریف مدل ایرانی باشد!
تصاویر فیلم مبهوت کننده است.
متن تان زیباست.

لاتیدان دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:01 ب.ظ http://latidan2.blogsky.com/

...فیلمی که شما تحسین اش کنید حتما دیدن داره ولی چه جورش را باید خودمان حل کنیم و این گونه زندگی ایرانی معنا پیدا می کند در ستایش چنین زنده بودنی هم باید تصویری ساخت و پرداخت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد