ریشه شناسی

آیا نام اسپانیا برگرفته از نام شهر اصفهان یا سپاهان است؟

دوست فاضلی به نقل از دکتر فریدون جنیدی یقین یافته بود که نام اسپانیا برگرفته از اسم شهر سپاهان است! احتمالاْ اصفهانیان یا سپاه سپاهان تا آن جا نفوذ داشته اند! ریشه شناسی مقوله ای است که جانبداری در آن نتایجی را به بار می آورد که قابل استناد نخواهند بود.

ظاهراْ تلفظ نام اسپانیا در زبان فارسی از زبان فرانسوی و لاتین برگرفته شده. و این تشابه آوایی باعث چنین قضاوتی گشته است.

درباره ریشه ی اسپانیا بیشنر منابع ریشه شناسی گفته اند : زمانی که فینیقیان در ۲۵۰۰ سال پیش برای تجارت از مسیر آفریقا به این سرزمین آمده بودند - سرزمینی که بعد ها به خاطر  رود Iberus یونانیان آن را ایبریا  نامیدند- به انبوه حیواناتی با گوش های بلند برخوردند که به خاطر تشابه به نوعی خرگوش کوهی موطنشان( Hyrax ) آیشپانیم i-shepan-im  نامیدند.

سپس در دوران رومی ها به هیسپانیا معروف گردید. سکه هایی نیز از آن دوران باقی مانده که تصویر خرگوش بر آن ضرب شده است. البته در بیشتر منابع ریشه واژه اسپانیا را دچار ابهاماتی دانسته اند.

اشتقاق دیگر این نام گذاری را برخی به خاطر این دانسته اند که در شمال کارتاژ بوده sphan .به همین قیاس یونانیان نیز ایتالیا را به جهت این که  در غرب سرزمینشان واقع می شده Hesperia می نامیدند. ( سرزمین غروب خورشید).

دکتر بهزاد معینی سام در مقاله ی ریشه شناسی واژه اصفهان به طور کامل به این واژه و ریشه هایش پرداخته است. علاقه مندان می توانند توضیحات بیشتر درباره ی اصفهان را در این مقاله بیابند. کلیک کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد